Jak ugotować ryż? 2 sprawdzone sposoby

Ryż biały jest bardzo prosty do ugotowania. Są na to dwie metody. Obydwie sprawdzone i wypróbowane, obydwie gwarantują sukces w postaci perfekcyjnie ugotowanego ryżu. Przeczytaj ten artykuł a już nigdy nie będziesz mieć problemów z jego gotowaniem.

Jaki powinien być ugotowany ryż? Smaczny i sypki, nie sklejający się. Ale jego gotowanie sprawia więcej trudności niż można by przypuszczać. Raz zostałam poczęstowana takim ryżem, który był i twardy i sklejony, co wydawałoby się, że przeczy sobie nawzajem. Dlatego nie ma co utrudniać sobie życia, sprawdź moje dwa proste sposoby na gotowanie ryżu i wybierz swój ulubiony!

Jak ugotować ryż

Sypki czy z torebki?

Nie wiem, skąd pomysł na gotowanie czegokolwiek w plastiku. Plastik, zwłaszcza po podgrzaniu, nie jest zdrowy dla naszego organizmu. Jeśli masz taki produkt w domu to go nie wyrzucaj, ugotuj, ale bez woreczka! Dodatkowo, ryż zawiera witaminy rozpuszczalne w wodzie, jeśli ugotujesz go w dużej ilości wody a potem ją wylejesz to pozbawisz się tych witamin. Prawidłowo ugotowany ryż nie zawiera toksycznych substancji z plastiku i wchłania całą wodę z gotowania! Dowiedz się więc jak to zrobić.

Naukowcy niestety biją na alarm, że ryż z powodu zawartości arsenu z pestycydów może być dla nas bardzo niezdrowy. Arsen eliminuje wielogodzinne namaczanie go w zimnej wodzie oraz gotowanie w wodzie w proporcji 5:1. Arsen kumuluje się przede wszystkim w łusce, więc najwięcej jest go w brązowym a najmniej w basmati.

Dodatkowo, mało mówi się o tym, że powinien być on spożywany od razu po ugotowaniu. Jeśli nie zjemy wszystkiego a nie chcemy go marnować, natychmiast należy go schować do lodówki. W temperaturze pokojowej może się w nim bowiem rozwinąć bakteria Bacillus cereus, która lubi się w nim namnażać a odpowiada za zatrucia pokarmowe.

Obróbka wstępna

Wysyp porcję, którą chcesz ugotować na drobne sitko i obficie przelej zimną wodą. Wypłucze to z niego zanieczyszczenia i nadmiar skrobi, sprawi, że będzie bardziej sypki.

1 sposób gotowania

  • Zagotuj wodę w czajniku.
  • Na dno garnka wlej trochę oleju, masła klarowanego lub oliwy. Podgrzej garnek z olejem na średniej mocy, wsyp tyle ziaren ile chcesz ugotować. Dodaj szczyptę soli do smaku. Przez chwilę, dosłownie minutę, praż ziarenka, mieszając je cały czas np. drewnianą łyżką. Ziarna mogą zrobić się białe, ale nie czarne. Zmniejsz moc gotowania albo na chwilę zestaw garnek.
  • Zalej podsmażony ryż wodą w stosunku 2:1 (2 razy tyle wody co ryżu).
  • Wymieszaj go z wodą tylko jeden raz, przede wszystkim, żeby oderwać od dna przylegające ziarna.
  • Przykryj garnek i gotuj na wolnym ogniu pod przykryciem dokładnie przez 15 minut.

2 metoda gotowania

  • Zagotuj 2 szklanki osolonej wody.
  • Gdy ta zacznie wrzeć wsyp do niej 1 szklankę umytego białego ryżu.
  • Całość zamieszaj tylko raz.
  • Zmniejsz moc gotowania, przykryj i gotuj na bardzo wolnym ogniu przez 15 minut. Aby nabrał smaku, możesz dodać do wody jeszcze 20 g prawdziwego masła.
  • Jeśli będziesz gotować go krócej np. 10 minut, ale zawiniesz potem garnek w pierzynę na co najmniej 30 minut (tak jak robiły to nasze babcie) to ryż dojdzie i będzie smakował jak w babcinym domu. Pamiętaj tylko, że syntetyczne kołdry mogą się stopić od rozgrzanego garnka, w takim przypadku lepiej owinąć go najpierw grubym ręcznikiem.

Który sposób wybierasz?

Moim zdaniem obydwa sposoby są bardzo proste. Ja wolę ten pierwszy, ponieważ jest szybszy i naprawdę niezawodny. Obydwa moje sposoby na gotowanie są jednak sprawdzone i pasują zarówno do zwykłego ryżu białego a także parboiled, basmati i jaśminowego.

Pomysły na podanie

Jak go podawać? Naukowcy przekonują, że od razu po ugotowaniu. Łatwo się bowiem zatruć ryżem przechowywanym w temperaturze pokojowej.

Odpowiednio przechowywany, w warunkach chłodniczych, może być jednak używany również do gołąbków, sałatek, burrito i kotlecików. Ja uwielbiam ryż podsmażony po azjatycku z kurczakiem, warzywami i jajkiem. Danie to pozwala wykorzystywać resztki z lodówki a uwielbiają je wszyscy domownicy. Tak jak i wersja na słodko – z jabłkami, śmietaną i cynamonem.

Smacznego!

Dodaj komentarz